Psikoloji bölümü mezunu olduğum için çok sayıda klinik psikolog arkadaşım var. İşlerini profesyonelce yürütebilmek için bıkmadan usanmadan okuyor, araştırıyor, eğitimler alıyorlar. Psikanalist olmak isteyen dostlarım önce kendileri yıllar süren analizlerden geçiyorlar. Analizden geçmeden kendilerine “analist” diyemiyorlar. Türkiye’de bunun yasal yaptırımı yok aslında ama etik olarak işin doğrusunun bu olduğunu biliyorlar ve işlerine saygı duyuyorlar.

İşe alım uzmanları için de aynı şeyin geçerli olabileceğini düşünüyorum.  Özellikle çalışan sirkülasyonunun yüksek olduğu sektörlerde işe alım bazen fabrikada banttan ürün seçer gibi çok teknik bir hal alabiliyor. Üstelik bir çok araştırma da işe alım uzmanlarının kendilerine benzeyen kişileri işe alma eğiliminde olduklarını gösteriyor ki bu bazen yanlış pozisyona yanlış kişinin alınmasına ya da uygun bir adayın gözden kaçmasına sebep olabiliyor.

Güvenilir aday değerlendirmeleri için işe alım uzmanlarının kararlarında etkili olan kişilik özelliklerini tanımalarının performanslarını geliştireceğini düşünüyorum.  Her işe alım uzmanı önce analize gitsin, 6 yıl sonra işe alım yapmaya başlasın diyemem; ancak aşağıdaki birkaç soruyu kendisine sorması ya da ekip arkadaşları ile bu sorular üzerine beyin fırtınası yapması işe yarayabilir diye düşünüyorum

  • Bu kişiyi neden işe aldım?
  • Onu diğer adaylardan ayıran özellikleri nelerdi?
  • Adaylar arasında bu pozisyon için uygun olan ama seçmediğim bir aday var mıydı? Varsa onu neden seçmedim?
  • Bu kişi ile benim daha önce işe aldığım kişilerin ortak özellikleri var mı? Varsa performansı etkileyecek bir özellik mi?
  • Elediğim adayların ortak özellikleri var mı? Varsa performansı etkileyecek bir özellik mi?
  • İşe aldığım kişilerle benim ortak özelliklerimiz var mı?

Bu soruların üzerinde düşünüp elde edeceği yanıtları sonraki işe alım kararlarında tekrar gözden geçirecek uzmanların sadece performanslarını geliştirmekle kalmayacaklarını,  kararlarına etki eden unsurların farkına vardıkça özgürleştiklerini de hissedeceklerini ve işlerinden daha da fazla keyif alacaklarına inanıyorum.

Sevgilerimle

