İş görüşmelerinde adayların hazırlıklı geldiklerini görüyoruz. Şirketi araştırıyorlar, pozisyonu araştırıyorlar, yetkinlik bazlı mülakatlar için karşılaşabilecekleri potansiyel soruları çeşitli kaynaklardan bulup görüşmeden önce sorulara yanıtlar hazırlıyorlar. Kendilerini güçlü bir şekilde tanıtırken cevapların ötesine de geçip sorabilecekleri sorulara da çalışıyorlar. Bu noktada kaynakların bir çoğunda adaylara “kariyer olanaklarınız nelerdir?” gibi onları motivasyonlarını yüksek gösterebilecek sorular sormaları öneriliyor. Bense bunu soran adaylara karşı olmasam da bu öneriyi  pek doğru bulmuyorum.

“Şirketinizdeki çalışanlarınıza gelecek vadediyor musunuz?” gibi bir soru soran adaya “siz kendiniz için gelecek vadediyor musunuz?” diye sorsak kaba bir davranış olabilir; ancak haksız olduğunu söyleyemeyeceğim.

Kariyer planları olup olmadığını soran adayla şirket içi uygulamalar paylaşılabilecek olsa da bence asıl doğru olan adayları bu şekilde yönlendiren profesyonel kaynaklara “önemli olan işin geleceği değil, senin geleceğin” notunu iliştirmek.

Her ne kadar iş değiştirmek kolay olmasa da potansiyeli yüksek, işini seven, kendisinden bekleneni beklenildiğinden bir tık fazlasıyla sunabilen kişilerin gelecekleri için şüphe duymalarına gerek olmadığına inanıyorum. Siz bir mücevherseniz kömürlükte de mücevhersiniz, kuyumcuda da. Asıl önemli olan sizin hedeflerinizi, güçlü yönlerinizi dikkate alarak doğru konumlandırıp o yönde var gücünüzle ilerlemeniz.

İşte bundandır ki adayların görüşmede soru sormuş olmak için “kariyer planlaması yapıyor musunuz?” diye sormayı bırakmalarını ve kendi kariyer planlarını görüşmeciyle samimi bir şekilde paylaşıp pozisyonun onlar için doğru tercih olup olmadığını netleştirmeleri gerektiğine inanıyorum.

Bu bilinç yerleştiğinde mevcut çalışanların “kariyer planım nedir?” sorusu  ve “bir kariyer planı bile yok bu şirkette!” şikayetleri yerini “kariyer hedefime ulaşmamı sağlayacak görevler üstlenmek istiyorum” önergesine bırakacak ve çalışanlar hedeflerine ulaşabilecek şekilde şirketlerinden beslendiklerinde bağlılıkları artacak, şirketler de insan kaynaklarını daha verimli kullanmış olacaklardır.

Sevgilerimle

Reklamlar