Kariyer planını başarılı bir şekilde hayata geçirmek hiç de kolay değil. Kimi şirketlerde çok teknik uygulamalar olduğunu, tamamen bilgi ve kıdeme dayalı olduğunu görüyoruz. Bir çoğunda kariyer planlama sadece o şirketi kapsıyor, sanki kişi sonsuza dek orada çalışmak zorundaymış gibi. Bazen de yedekleme planları ile kariyer planları birbirine karıştırılıyor. Bu işi başarılı bir şekilde götürebilen şirketler var ancak onların da bir kısmında kariyer planı olan kişi sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor ne yazık ki.

Şirket geneline doğru kariyer planlamanın nasıl olması gerektiğini yaymak insan kaynakları ekiplerini zorlayabiliyor çünkü burda işler kurallarla yürümüyor, kişinin oturup kendisini değerlendirmesi, düşünmesi ve kendi kararlarını vermesi gerekiyor.

Şu dialogu ben şirket dışında kendi arkadaşlarımla birkaç kere yaşadım. Eminim size de tanıdık gelecektir.

  • Kariyer planım yok!
  • Senin hedefin ne?
  • Yönetici olmak istiyorum!

Çalışanların yönetici olmak istemeleri Türkiye’nin ekonomik şartları göz önünde bulundurulduğunda şaşırtıcı değil elbette. Ücret araştırmaları uzman düzeyinde çalışanlarla yönetici düzeyinde çalışanların ücretleri arasındaki uçurum olduğunu net bir şekilde ortaya koyuyor. Hal böyle olunca, daha fazla kazanmak çekici görünüyor ve yönetici olmak uğruna aslında hangi işle uğraşmaktan keyif aldığını düşünmeyi ihmal edebiliyor kişi. Kim daha fazla para verirse oraya savrulur halde buluyor kendisini ve bu da bir süre sonra tatminsizlik ve tükenmişlik ile sonlanabiliyor.

Kariyer planlaması yapılırken çalışanın keyif aldığı alanlar üzerinde durulması ve hedefinin bunla örtüşüp örtüşmediğine bakılması gerekiyor. Ne istediğini bilmek, altı dolu bir şekilde ifade etmek gerçekten çaba gerektiriyor. Bunun için zorlanmaktansa çalışan bu görüşmelerde tüm ipleri yöneticiye bırakmaya hazır olabiliyor. Başarılı bir yönetici bu durumda doğru sorularla kişiyi düşünmeye teşvik ediyor ve yanıtların sadece mevcut şirketi değil o kişinin geleceğini ilgilendirdiğini aklından çıkarmıyor.

Sizde kariyer planları yapılırken ve kişilere kariyer fırsatları sunulurken ilgi alanları dikkate alınıyor mu?

Sevgiler

Reklamlar